Poznámka: Pôvodný formát bol doc. Prezentácia bola s minimálnymi zmenami generovaním upravená do formátu html. Súčasťou prezentácie bola aj stránka www.spspi.eu .
Úvodná strana:
Systém prezentácie s priamou interaktivitou učiteľa a riadenou priamou interaktivitou žiakov(SPSPI) a dobré zdroje digitálnych informačných materiálov ?
Otáznik? Prečo? Prezentácia sa Vás pokúsi presvedčiť, že by mohol byť vhodnejší iný názov:
Spoj Systém prezentácie s priamou interaktivitou učiteľa a riadenou priamou interaktivitou žiakov(SPSPI) a dobré zdroje digitálnych informačných materiálov! Urob to aj naopak!
Porozmýšľajte!
V Námestove
4. novembra 2010 Ing. Peter Sitáš
Koniec úvodnej strany
Abstrakt:
Spoj SPSPI a dobré zdroje digitálnych informačných materiálov! Urob to aj naopak!. V prezentácii je uvedená „Príprava“ na vyučovanie témy z fyziky s využitím SPSPI -( www.spspi.eu ) , ukážky z učebne, ukážky priamej riadenej interaktivity žiakov a popis využitia iných prostriedkov informačných a komunikačných technológii.
Obsah:
Dokument „Príprava“
Ukážky z vyučovania
1. Príprava
Predmet : Fyzika
Ročník : 3. (trieda 3.T).
Odbor : Technicko informatické služby.
Téma : Rozdelenie látok – materiálov podľa vodivosti.
Škola : SOŠ, Námestovo
Miesto: učebňa č. 8. s inštalovaným systémom SPSPI ( www.spspi.eu ).
Vyučujúci: Ing Peter Sitáš
Ciele: poznať fyzikálne princípy vedenia elektrického prúdu v látkach, poznať rozdelenie látok z hľadiska vedenia elektrického prúdu, poznať významné materiály požívané v elektrických zariadeniach, poznať zaobchádzanie s materiálmi z hľadiska ich využitia a po ukončení využívania (bezpečnosť v použití, ochrana životného prostredia), využiť iné zdroje k získaniu poznatkov (využiteľné aj k sebavzdelávaniu), interaktívne spolupracovať, rozšíriť kompetencie vo využívaní IKT
Pomôcky: Systém interaktívnej prezentácie SPSPI, elektronické zariadenie napr. mobilný telefón na rozobratie, ukážky materiálov a elektronických súčiastok, fotoaparát, internet.
Plán vyučovacej hodiny:
Motivácia – elektrické a elektronické zariadenia, ich význam v našom živote, dôvody pre poznanie vlastností látok z hľadiska vedenia elektrického prúdu a aj iných vlastností, problémy ochrany zdravia (úraz e.p.) a životného prostredia.
Vysvetlenia k materiálom: Vedenie elektrického prúdu v materiáloch -teória (vodiče, izolanty, polovodiče). Zapísať základné poznatky.
Ukážky materiálov a elektronických súčiastok. (napr. mobilný telefón, rozobratie, ukážka konštrukcie, obvody a materiály v ňom. Spolu s foto-ukážkou a interaktívnou spoluprácou žiakov v identifikácii materiálov + slovné odpovede)
Využitie rozšírenia poznatkov o materiáloch a ich elektrických vlastnostiach hľadaním na internete (napr. Wikipedia, referáty, LMS Planéta vedomostí). Spoločná práca so žiakmi vzájomnou výpomocou v systéme SPSPI.
Vlastné doplnenie poznámok žiakmi.
Zadanie úlohy : identifikovať materiály z hľadiska vedenia elektrického prúdu v miestnosti, domácnosti alebo v nejakom elektrickom prístroji (pokračuje ako domáce zadanie). Možnosť doplnenia a upevnenia poznatkov cez zdroje z internetu (Wikipedia, referáty, LMS, odborné stránky) na krúžku informatiky alebo doma.
Záver: Ako chrániť zdravie pred úrazom elektrickým prúdom(poznať el. vlastnosti látok). Čo s rozbitým, nepotrebným elektrickým zariadením (mobilným telefónom)? (Poukázanie na toxicitu materiálov v ňom.) Zápis textu žiakom zo svojho pracoviska (využitie riadenej interaktivity v SPSPI). (Do elektro odpadu na recykláciu.). Vlastné poznámky žiakov.
Zápis oznamov a pozdravu (učiteľ aj žiak).
Na prestávku – relax - počítačová výuková hra (šach) - žiaci interaktívne.
2. Ukážky z vyučovania
1. Učebňa s inštalovaným systémom SPSPI.
2. Učebňa s inštalovaným systémom SPSPI s priamou interaktivitou žiakov.
3. Ukážka priamej riadenej interaktívnej spolupráce v identifikácii materiálov.
4. Ukážka priamej riadenej interaktívnej spolupráce vo vyhľadávaní na internete k téme – Wikipedia a LMS Planéta vedomostí.
5. Ukážka priamej riadenej interaktivity na záver.
6. Relax v interaktívnej hre.
Záver:
Vhodné spojenie moderných informačných a komunikačných technológií s informačnými zdrojmi vo vyučovacom procese v čo najlepšej možnosti priamej interaktivity žiakov (čo vo vysokej miere umožňuje systém SPSPI) isto pomôže k cieľu – získaniu kompetencií žiakov z danej problematiky. Príprava a samotné vedenie vyučovania je zo začiatku náročné. V samotnom vyučovaní sa však u žiakov výrazne prejavila zvýšená aktivita. Aktivitu zrejme okrem iného vyvolala aj zaujímavá technológia, ktorá ju ľahko umožňuje, a asi aj obava žiaka že môže byť ľahko vyzvaný k aktivite zapnutím svojho pracoviska (musí byť v pohotovosti). Využitie SPSPI je z doterajších skúseností isto zaujímavá možnosť modernizácie technológie vyučovania a vyučovacích metód.
PS 1. K prezentácii sú priložené videoukážky >>(použite prehrávač na formát avi).
PS 2. Možnosti systému SPSPI sú uvedené na adrese www.spspi.eu
(Vyučujúci je zhodný s riešiteľom SPSPI).
PS 3. V prezentácii nie sú uvádzané časti, v ktorých nie sú využité prostriedky IKT (práca s učebnicou, spracovanie poznámok a podobne). To nebolo v súťažných požiadavkách.
PS 4. V priebehu vyučovania bol využitý tiež digitálny fotoaparát, laserové ukazovadlo a bezdrôtová myš s väčším dosahom pre možnosť interaktívnych zásahov za súčasnej kontroly práce žiakov na svojich pracoviskách.
PS 5. Zaujímavé reakcie žiakov:
„Keď som zapnutý, pracujem ako doma.“
„Vidím, čo treba“ (čo bolo zaujímavé, dostalo sa fotoaparátom na plochu).
„Aj ja chcem“ (žiadanie o možnosť interaktivity).
„Našiel som.“ (úspešné hľadanie na internete k téme).